Friday 25 November 2011

Aku pun tak tau nak letak tajuk apa....

Disclaimer: penulisan ini hanya benar untuk demam selsema dan sakit-sakit ringan sahaja. Lain-lain penyakit sila rujuk doktor anda. Penulis adalah sedikit 'lupa diri' kerana jarang ditimpa sakit yang teruk, tu yang eksyen semacam mempersoalkan kewajaran berjumpa doktor. 


i wanna become a doctor (sort of)
i'm working my ass off towards achieving the dream (sort of)

but the irony is
when i get sick, the last person i would like to meet is the doctor.
Why?
I've always been afraid of the doctor.
I just don't like seeing them, that's all.

the hassles of going to clinic, waiting for ages to meet the 'Tabib'
the crowded waiting lounge, the antiseptic smell.
blerghh they just make me more sick.

bila sampai turn kau,
nurse panggil masuk bilik.
daktor pun tanya la sikit2, mcm nak tak nak je
auscultate sikit, check anak tekak guna batang aiskrim, ambik temperature
last2 jumpa less than 5 minit je, habis.
so apakah motifnya kau dah sakit separuh mampos tiba-tiba kena gagahkan diri tunggu giliran nak jumpa doktor yang hanya willing to spend less than 5 minit dengan kau?
badan makin sakit, kocek makin kempis

dan bila dapat ubat pun kau dah boleh agak combo ubat yang dapat.
panadol+ubat selsema+ubat batuk+abx+strepsil.

adalah lagi baik ko beli ubat sendiri, makan ubat dan tido di rumah
oh mungkin ada yang jumpa doktor pasal nak MC je.
ni pun aku tak berapa nak faham.
kalau cuti sakit je mesti mau ada MC dari doktor.
bagi aku la, kalau orang tu larat pergi jumpa doktor, dapat MC semua.
maksudnya dia tak berapa sakit la sangat.
baik pi kerja/kelas

because of  the reasons stated above
dah beberapa tahun dah aku dah tak jumpa doktor bila sakit.
(mungkin ada la sekali dua, tu pun mak aku yg bawak. nak harapkan aku memang kem salam je la)
so apa yang aku buat bila sakit.
just makan panadol, minum air banyak-banyak dan tido.
no antibiotic whatsoever.
InsyaAllah 1-2 hari lepas tu baik lah.
tak perlu khidmat konsultasi 5 minit atau ubat-ubatan 'special' dengan arahan 'HABISKAN'

p/s: an apple a day keeps the doctor away. tapi saya telan satu bungkus terus.
SHOOOH!!!!

No comments:

Post a Comment

minit mesyuarat